vrijdag 8 september 2017

Dag 6: Nashville

Na een stevig ontbijt de auto in en richting een plantage, ons eerste doel van vandaag. Ik had me een grote boerderij voorgesteld met een joekel van een akker eromheen waar katoen wordt verbouwd, of mais of een ander graan. Niets van dit alles, een prachtig huis met een redelijk stuk land eromheen.
The Bell Meade Mansion is de naam van een werkelijk prachtig gereserveerd huis, gebouwd in 1820 door een John Harding. In 1853 is er een flink stuk bijgebouwd door zijn zoon William Harding.
De familie Harding verdiende hun brood dus niet met een of ander graan, nee ze verdiende een godsvermogen met het fokken van paarden, racepaarden welteverstaan. Ze hadden de mazzel dat een van hun paarden Bonnie Scotland genaamd, een geweldige bloedlijn heeft gefokt. Zijn nazaten zijn goed voor ruim 75% van de winnaars van de Kentucky Derby door de jaren heen. Dan doe je toch iets goed. Een erg leerzame rondleiding gehad van een gids genaamd Sean, die het werkelijk prachtig vertelde, zelf gekleed in de klederdracht van de 19e eeuw. Een aanrader voor iedereen die ooit in de gelegenheid is om deze prachtige mansion te bezoeken.









Na dit stukje cultuur ging de reis verder naar een totaal ander stuk cultuur, muziek! Nou dan ben je goed in Nashville, de gehele stad ademt muziek. We gingen een tour doen in The Country Music Hall of Fame en een bezoek aan de wereldberoemde RCA studio B. In deze studio hebben werkelijk alle grote der aarde hun opnames gemaakt. Tenminste de Country R&B en Nashville sound sterren.
De studio werd gerund door ene Chet Atkins, een hele grote meneer die een nog grotere rol speelde    in de opnames van diverse artiesten. De beroemste artiest is uiteraard Elvis Presley die daar zijn eerste grote hits heeft opgenomen. We hebben dus in deze studio de originele opname van Are You Lonesome Tonight gehoord, met een groot geheim in de opname. Als je naar de plaat luistert hoor je op het laatste moment een vreemde tik in de opname. Wij weten wat deze tik is, wil je dat ook weten moet je een bezoek doen aan studio B. Ik was erg onder de indruk om op exact dezelfde plek te staan, gemerkt met een blauw kruis waar The King zijn opnames heeft ingezongen. Dit was de Sweet Spot van de studio B, ik kon een rilling niet onderdrukken.





Na deze toch ietwat emotionele tour terug naar de Hall of Fame waar ik genoten heb van de originele gitaren van diverse artiesten. Een aanrader dit bezoek.







 Na dit cultuurgeweld terug naar The District eerst nog een wandeling gemaakt op en rondom de loopbrug




en om daarna wat te drinken in een van de vele bars waar in elke bar een live artiest zijn best doet om wat dollars tipgeld bij elkaar te spelen. Ik heb best veel gitaristen gezien, deze gast sloeg werkelijk alles. Het gemak waarmee deze nog redelijk jongeman speelde en de technieken die hij beheerste, dat heb ik nog nooit gezien.  Na wat goed eten en drinken hebben we de dag afgesloten en hebben nu de planning rond voor morgen, de reis wordt vervolgd naar Memphis, ook zo'n muziekstad met een geplande tour in The Gibson Fabriek. Dat wordt smullen reken maar. Ik ga zeker even kijken of er niets bruikbaars in de afvalbak ligt :).
Was getekend voor vandaag: Erik

6 opmerkingen:

  1. Wat een leuke dag hebben jullie achter de rug. Zo'n tour door een oud plantagehuis is bijzonder. Toch een stukje geschiedenis dat je dan voelt. Die muziektour lijkt me heel gaaf. Sowieso lijkt Nashville me een plek om van te genieten met al die muziek. En nu naar Memphis...ook heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me idd heel indrukwekkend om dezelfde plek te staan als The King. Graai maar eens goed in de afvalbak als is het maar een plectrum die je pakt of wat snaren. 😄 Wij wachten in spanning af hoe jullie reis na het weekend gaat verlopen. De beelden hier op tv zijn niet mis. Kiektj goot uut schatjes 😘😘

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een geweldige dag hebben jullie gehad en Erik je zult wel genoten hebben kan ik me voorstellen. Op de plaats staan waar ooit The King gestaan heeft lijkt me indrukwekkend. Geniet nog van jullie verdere reis. ik volg jullie op de voet. grtjs, Ludo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heerlijke reis maken jullie. Nashville en Memphis is een feest van herkenning voor ons.
    Veel plezier nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is inderdaad geweldig. Wij hopen dat alles goed met jullie gaat? Hebben jullie op tijd een schuilplaats kunnen vinden?

      Verwijderen